Vitajte na Würth Slovensko Predaj len pre podnikateľov  
drifting01
Koľko pneumatík zoderie driftér za sezónu?

Pretekár Filip prezradil, čo ste možno o driftingu nevedeli

Aké vlastnosti vlastne musí mať správne drifterské auto? O driftingu ako motošportovej disciplíne nám porozprával Filip Dávid, drifterský pretekár, a zároveň export manažér pre firmu Race-Shop, ktorá ponúka kompletné príslušenstvo na tuning a údržbu áut, vrátane produktov Würth.

Ako dlho sa venuješ driftingu a čo bol u teba ten moment, že si sa rozhodol driftingu venovať?

Driftingu, a teda jazde riadeným šmykom, sa venujem od roku 2012, pričom súťažne som začal jazdiť 2 roky na to. Som človek, ktorý sa snaží si plniť sny a ako som sledoval motoršport, a konkrétne drifting, vznikla vo mne túžba byť súčasťou toho celého. Od vtedy, je to pre mňa viac ako životný štýl a neoddeliteľná súčasť.

Na akých súťažiach si sa zúčastnil a čo považuješ za svoj najväčší úspech?

Snažím sa jazdiť na čo najviac zaujímavých podujatiach v Európe, bez ohľadu na to, či ide o slalom, minirally alebo vyslovene drift preteky. Mojím cieľom nie je vyhrávať, ale skôr zabaviť seba a divákov okolo. Za svoje najväčšie úspechy považujem prvé miesta na TRACKWOOD a DriftGames pretekoch v HU alebo 3. miesto na RoDrift v Bukurešti.

Okrem jazdenia si aj zručný mechanik. Na svojom Instagrame si predstavil BMW M6, ktoré si získal pre svoj projekt. Môžeš nám priblížiť, o čo ide?

Momentálne pracujem na kompletnej prestavbe BMW E63 M6 s radovým 6 valcovým motorom s dvoma turbami a odhadovaným výkonom cez 550 koní, ktoré bude mojím novým autom do kategórie PRO so všetkým, čo najvyššia kategória driftu vyžaduje.

Po mnohých úpravách je M6-ka na nerozoznanie. Čo bola pre teba najväčšia výzva pri renovácii tohto auta?

Najväčšou výzvou bolo vôbec začať s touto prestavbou. Keďže ide o ojedinelé auto, nie je na trhu množstvo dielov, a teda je potrebné si toho veľa vyrobiť. Keď sa začala “odtučňovacia” diéta a začalo sa rezať do karosérie, už nebolo cesty späť.

Zaujímavosťou pri tomto aute je, že je zložené z množstva rozličných materiálov. Celá predná časť je hliníková až po A-čkový stĺpik, spolu s kapotou a dverami. Strecha je karbónová. Blatníky sú z plastu a zadný kufor z laminátu. Takto to auto vyšlo z továrne. Ja budem celý „plášť“ auta vyrábať z karbon -kevlaru, ktorý je veľmi ľahký a flexibilný, čo mi umožní sa dostať na váhu okolo 1300kg. (Sériová váha auta bola cez 1700kg). Auto bolo rozobrané do poslednej skrutky. Verím, že ho dokončím do konca tohto roka.

Prestavbu vozidla môžete sledovať na Instagrame @dorifighter

Aké kvality/vlastnosti musí mať podľa teba drifterské auto?

Základné požiadavky pre drift auto sú motor vpredu a zadný náhon. V tejto konštelácii je možné driftovať snáď s akýmkoľvek autom. Vždy sa mi páčili veľké luxusné sedany alebo GT-čka použité na drift. To bol dôvod, prečo som siahol aj ja po M6.

Filip Dávid

Aké špeciálne úpravy musí absolvovať auto na to, aby sa považovalo za drifterské? Sú na toto špeciálne podmienky aj na súťaže?

Medzi základné úpravy patrí hlavne “zavarený” alebo samosvorný diferenciál, ktorý zabezpečuje, že sa obe kolesá na zadnej náprave točia rovnakou rýchlosťou, čo umožňuje kontrolovateľné šmyky. Nezabudnuteľnou súčasťou je aj ručná brzda, kvalitný podvozok, športová sedačka, a v neposlednom rade, bezpečnostný rám. Každý šampionát si vyžaduje svoje vlastné úpravy vozidla. Amatérske preteky sú najmenej náročné na úpravy, no sú aj také podujatia, kde nie je možné mať ani len pôvodnú palivovú nádrž.

Tak ako pri športe je zakázaný doping, je niečo, čo môže jazdca diskvalifikovať pre nepovolené úpravy?

Drifting je jednou z najmladších motošportových disciplín, a preto je toho veľa dovoleného, čo sa úprav týka. Je možné meniť motory, prevodovky, inštalovať turbá alebo vstreky dusíka (nitro) a mať viac ako 1000 koní. Je toho dovoleného naozaj veľa, v porovnaní s inými disciplínami, no obmedzené sú pneumatiky a ich šírka. Za nepovolenú šírkou zadných pneumatík, môže byť jazdec diskvalifikovaný. Vo väčšine európskych súťaží sú povolené maximálne šírky 265-285/35 R18 pri použití tzv. semislick pneumatík.

Čo je pri drifterskom aute dôležité skontrolovať pred jazdou?

Ja osobne zvyknem kontrolovať všetky ramená, spoje a skrutky. Pri stavbe auta značím matice a skrutky tak, aby som následne pri kontrole videl, či sa nejaká skrutka nepovolila. Následne sa kontrolujú bežné veci ako olej, voda v chladiacom systéme, tlaky pneumatík a podobne.

Čo je na driftingu ako športe najnákladnejšie? Ktorý komponent/časť na aute je potrebné meniť častejšie?

Vždy si hovorím, že som mal byť radšej futbalista a kúpiť si jedny kopačky a mať pokoj. Drifterské autá v PRO kategóriách majú často ceny ďaleko cez 60 tisíc €. Takže samotná stavba auta je veľmi finančne náročná. Odhliadnuc od toho, najväčší náklad a najčastejšie meniaci sa diel sú pneumatiky. Po minulé roky, som spotreboval 12-16 pneumatík za jeden pretek, čo predstavovalo nejakých 120-160 pneumatík za rok.

drifting drifting2 drifting3 drifting4

Na jazdu „bokom“ si zvyknutý, čo taký nechcený šmyk v premávke? Myslíš, že drifteri sú vlastne dobre trénovaní vodiči, alebo sa môže stať že aj driftera prekvapí nečakaný šmyk?

Myslím si, že drifter je šofér, ktorý sa neustále učí a zlepšuje svoje schopnosti. Dokážeme lepšie cítiť a predvídať správanie auta, a preto sa málokedy stáva, že nás prekvapí nečakaný šmyk. Ak sa aj tak nebodaj stane, plyn ide na podlahu a z nečakaného šmyku sa stáva zábava, ktorá nám nakoniec rozbúcha srdce a vyčarí úsmev.

Existujú drifterské súťaže, ktorých sa môže zúčastniť hocikto so svojím autom?

Množstvo usporiadateľov driftovacích podujatí otvára aj amatérsku kategóriu, tzv. STREET, kde môže prísť aj neznalý človek s úplne sériovým autom. Takýmto spôsobom si dokážeme prilákať množstvo nováčikov, ktorí tomu postupom času prídu na chuť, a tak sa opäť o niečo rozrastie naša malá drifterská komunita.

Aké prípravky/nástroje musí mať každý drifter po ruke?

Základnou výbavou driftera je najmä kufrík s náradím, zdvihák, aku-uťahovačka a momentový kľúč. Keďže prezúvame pneumatiky naozaj snáď každých 5-10 minút, bez týchto vecí by sme sa nezaobišli.

drifting_Wurth drifting_Wurth drifting_Wurth

Predpokladá sa, že človek, ktorý sa venuje akémukoľvek motošportu si vie kadečo na vozidle opraviť aj sám. Je také nepísané minimum, čo by drifter mal vedieť zvládnuť aj sám?

Drifterom môže byť aj neskúsený mechanik. Dnes stretávam na podujatiach 16 ročných drifterov/ drifterky, ktorí nie sú technicky nadaní, no dokážu jazdiť bokom ako profesionáli. Základom je však vedieť si aspoň vymeniť zjazdené kolesá za nové. O zvyšok sa postará doprovod alebo členovia tímu.

Používaš pri úpravách či údržbe produkty Würth? Ak áno aké?

Produkty Würth používam už skoro 10 rokov. Pri kúpe auta, so záujmom o prestavbu, som dostal od rodičov gola sadu Wurth Zebra, ktorú mám dodnes. Preskákala si so mnou mnoho, či už na pretekoch alebo v garáži a stále funguje ako nová (a to ju teda nešetrím). Nedá mi nespomenúť čistič bŕzd, ktorý používam snáď na všetko. Od čistenia motora a iných dielov až po mastné fľaky na oblečení. Nedávno som objavil aj rukavice Tigerflex, ktoré nielenže dobré vyzerajú no sú aj príjemné pri práci. Dosť už bolo špinavých rúk.

®Würth Slovensko